Postřehy z knihy #1

by - 7/17/2018


Čtu teď knížku Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti od Jána Práška. Kniha mě zaujala a myslím si, že by mohla být prospěšná i ostatním lidem. Rozhodla jsem se sepsat pár věcí z této knihy (jsem teprve ale na začátku) a vytvořit i tabulky, které pomáhají poznat úzkostné stavy a jejich příčiny.


Tabulka pro zaznamenávání úzkost. Pomůže vám poznat vaše stavy. Sepisujte si to nějakou dobu a pak porovnejte, jestli se nějaké situace dějí ze stejných příčin a jak je zvládáte. Časem přijdete na to, jak se těmto situacím třeba úplně vyhnout.


SPOUŠTĚČ

Situace, věk, činnost, myšlenky, vzpomínka, představa

ÚZKOSTNÉ MYŠLENKY

Obavy, starosti, představy, hodnocení


TĚLESNÉ REAKCE

Co všechno tělesně prožívám (stres, napětí, bušení srdce, závratě, apod.)


INTENZITA ÚZKOSZI
Na stupnici:
0% = žádná úzkost
100% =největší úzkost, jakou jsem kdy zažila

CHOVÁNÍ
Co všechno dělám (utíkám ze situace, hádám se, apod.

ZVLÁDÁNÍ
Co mi pomáhá stav zvládnou


Často si i já říkám, co patří mezi mé stresory- věci, které mi způsobí úzkosti. Proto mi přijde fajn mít nějaký „seznam“ stresorů a při každé úzkosti se zamyslet, co to mohlo způsobit.

Podle knihy se dělí stresory do 4 kategorií.
Vztahové stresory
Neshody s rodiči
Závislost na rodičích
Společné bydlení s rodiči
Ztížený kontakt s rodiči
Rozchod s partnerem
Závislost na partnerovi
Neshody v partnerském vztahu
Žárlivost
Nesoulad v sexuálním životě
Narození dítěte
Problémy dětí ve škole
Výchovné problémy s dětmi

Pracovní stresory
Nízký příjem, který nestačí na uživení
Ztráta práce nebo hrozba ztráty zaměstnání
Velké dluhy a splátky
Konfliktní stavy na pracovišti
Nedostatečná organizace práce
Neschopnost říci ne
Nedostatečné hodnocení práce
Práce v těžkých podmínkách
Nuda nebo nesmyslnost práce

Stresory související s životním stylem
Nevyhovující bydlení
Nedostatek příjemných aktivit
Stereotyp v životě
Chybění koníčků a zájmů
Nedostatek přátel a izolace
Uzavřenost rodiny

Nemoci, závislosti, handicapy
Vlastní nemoc nebo nemoc člena rodiny
Zhoršování stavu rodičů
Vlastní závislost na drogách/alkoholu/lécích
Drogy nebo jiná závislost u partnera
Drogy a alkohol u dětí
Handicap člena rodiny

Příklady každodenních spouštěčů obav a starostí
  • Kritika
  • Potlačení vzteku
  •  Podceňování nebo přehlížení  ze strany okolí
  • Nedostatek uznání nebo ocenění
  • Porovnávání se s druhými lidmi nebo se sebou v jiném období
  • Nerozhodnost
  • Selhání v nějaké situaci
  • Náhlá nepříznivá změna situace
  • Odkládání nebo nedodělání činnosti
  • Nespravedlnost
  • Nedostatek projevů lásky
  • Závislost na blízkém člověku

Když tohle píšu, uvědomuju si, kolik těhle věcí mi denně spustí nějaké špatné myšlenky nebo úzkostné stavy.
Postupně budu přidávat další články. I já chci zjistit a pozorovat svoje úzkostné stavy. Doufám, že to pomůže i někomu z vás.
S láskou, K.

You May Also Like

0 comments

Děkuji za Váš čas. Pokud chcete, zanechte komentář. :)