S úzkostí na dovolenou?

by - 9/09/2019

Sice už je po prázdninách a po létě, ale já mám pro vás článek o naší dovolené až teď. Vydali jsme se totiž na dovolenou až začátkem září. Přeci jen cestování s nějakou psychickou poruchou nemusí být úplně jednoduché. A také není. Alespoň pro mě pár let nebylo. Musím říct, že mě tento rok úzkost dostihla hlavně před odjezdem. Vždycky se změnou místa přichází pocit nejistoty. Jsou to klasické obavy z toho, jaké to tam bude, jestli mám sbaleno všechno, atd. Pokud berete nějaké léky (např. antidepresiva), vždy si zkontrolujte, že jich máte s sebou dostatek! Zbytečně byste si na dovolené zadělali na nepříjemnosti. 
To byla ale jen taková vsuvka, teď už k dovolené. :)



Naše cesta vedla do Duće v Chorvatsku. Už jsem tam s přítelem byla minulý rok, takže jsem přesně věděla, jak to tam vypadá. To je rozhodně výhodou. Můj první tip ohledně cestování je: Najděte si třeba na google mapách, jak to na daném místě bude vypadat. Platí to hlavně v případě, když někam máte dojít (třeba v Praze). Nebudete pak překvapení a budete alespoň trochu vědět kudy kam. :) 


Měli jsme apartmánek s výhledem na moře. Jeli s námi moji rodiče a jeden náš pejsek. Byla to naše první dovolená s Miou, ale stala se z ní velká cestovatelka a já jsem nadšená. Teď se mnou bude podnikat určitě ještě víc cest!  Starala jsem se o tom, aby Mia měla vše, co potřebuje, aby byla vyvenčená, vyběhaná a tak dále, takže moje hlava neměla ze začátku dovolené na úzkosti ani pomyšlení. :)


Počasí nám většinu dovolené přálo, takže jsme se pár dní jen váleli na pláži. Můj další tip je: Zkuste si najít nějaké místo na kraji pláže. Né všichni totiž zvládnou pohledy lidí, takže si zkuste udělat někde svůj koutek a všechno bude fajn.


Na cestování je přeci jen nejlepší to poznávání. Nových míst, kultury, jídla... Proto toho zkuste co nejvíc. Vždycky ale jen do té míry, do které můžete. Rozhodně se nevyplácí se přeceňovat a pak řešit nepříjemné panické ataky na dovolené. Dám vám pár tipů, kam se v okolí Duće podívat.

V přírodě je nám, úzkostlivým, snad nejlépe. Proto mým třetím tipem je: Podnikejte výlety do přírody. 
My jsme se vydali na Starigrad. Cesta je náročnější, ale dá se zvládnout. Pokud budete v blízkosti Omiše, rozhodně tuhle vyhlídku nevynechejte. Ty pohledy na moře, řeku Cetinu a hory opravdu stojí za to! 





Naší další zastávkou nebyla tentokrát příroda, ale město - Split. A tady už pro mě nastal problém. Lidi. Spousta lidí. Popadala mě panika a nebylo mi vůbec dobře. Pokud máte sociální fóbii, Split rozhodně není místo pro vás. (Myslím tím hlavně hlavní promenádu.) Město je to ale jinak krásné a pro turisty jak dělané. Je plné obchodů, stánků, jídla, zmrzliny a samozřejmě i důležitých památek.




Co ale opravdu stojí za návštěvu jsou Plitvická jezera! Připravte se ale taky na nával lidí. Je to krásné místo a velmi oblíbené turisty z celé Evropy. My jsme navštívili Plitvice mimo sezónu, ale i tak tam byl opravdu nával. Není tam moc přehledně vysvětlené, kdy, kudy a kam máte jít, proto doporučuji zjistit si to předem.

Nám dali i na informacích nepřesné info, takže jsme za pochodu zjišťovali, kam vlastně můžeme.Trasa je cca 8-10 km, ale můžete se projet část trasy i lodičkou. Vše přístupné i pro pejsky.



BYLA JSEM NAPROSTO NADŠENÁ. Takovou krásnou přírodu a vodu jsem v životě neviděla. Divoká, krásná a svá příroda, kterou protéká naprosto čirá voda. V parku se nachází spousta vodopádů a krásných smaragdových jezer.





No uznejte sami, není to krása?

Co se úzkostí týče, chytla mě hlavě se změnou počasí a příchodem PMS. To je v té hlavě ještě větší majglas a mě to vyšlo zrovna na období dovolené. V tomto případě opět pomohla kniha, psaní pohledů, poslouchání podcastů a celkově jsem strávila den v apartmánku. A to je naprosto v pořádku. Na dovolené nemusíte být každý den jen u moře, jak si skoro každý Čech myslí. Udělejte si takový den, jaký zrovna potřebujete. Chcete být sami? Buďte! Chcete se jít vykoupat a nikdo nechce s vámi? No tak to zkuste sami, třeba večer. Zaměřujte se na to, co opravdu chcete, na to, co cítíte jen vy.

Co se týče podcastů, miluji například:
  • Brain We Are
  • Pursuing Purpose with BC Serna
  • The Health Code
  • V oblacích
  • Čas kávičky
Pomohl mi také pohyb - moje milovaná jóga. Na tu je místo a čas vždycky. A procházky, hooodně procházek.


Snažila jsem se celou dovolenou opravdu myslet na sebe a užívat si a hlavně PROŽÍVAT každý okamžik. Je tolik krásy kolem nás a my to kolikrát ani nevidíme. Pár okamžiků jsem se snažila i zachytit na fotky, protože miluju focení! Jen se tomu moc nevěnuju, protože mi přijde, že nemám až tak dobré fotky a neumím je ani upravit v photoshopu :D. Ale víte co? Kašlu na to. Fotím pro radost! :)

Kolem nás byla spousta malých ještěrek. Nebyli větší než 4 cm. :) 

Dělejte vše s láskou a nadšením. Věnujte se sami sobě a těm, na kterých vám záleží nejvíc. Užívejte si jak na dovolené, tak doma. Nemusíte být v zahraničí, stačí jít do lesa, jet na nějaký hrad i v Česku a určitě objevíte nějaká krásná nová místa. A posílejte radost. Já z dovolené poslala celkem 9 pohledů, z toho 5 VÁM (soutěž z IG). A miluju to. Už se těším, až mi pošlete fotky, že pohledy přišly. 




Mějte se krásně! 
S láskou, K.

You May Also Like

1 comments

Děkuji za Váš čas. Pokud chcete, zanechte komentář. :)