Jak se chovat k osobě s psychickými problémy?

by - 11/04/2020

 Reaguji na jeden komentář, který se objevil na instagramu pod mým příspěvkem


 "Co by měl člověk říct jinak a jiného? Jak má pomoci někomu, kdo takové problémy má?"

Proto bych ráda z mého pohledu řekla, jak třeba můžete reagovat, pokud člověka s psychickými problémy máte ve svém okolí. 😊

Podle mě naprostým základem je VYSLECHNOUT. Často i když se snažíme vysvětlit to, co se nám v hlavě odehrává (a věřte mi, že často to ani my sami nevíme), tak se setkáme s reakcemi, které nejsou úplně příznivé. Zkuste hned nezlehčovat danou situaci. Nedělejte z problému nějakou maličkost, protože pro každého jsou problémy jinak velké.

Další rada není sice úplně lehká, ale ZKUSTE SE DO NÁS VŽÍT a trochu si představit problém z naší strany. Proč se nám to asi děje. Proč takhle reagujeme. Když se někdo vám blízký necítí dobře, určitě o něm u něco víte. Jaký je, jak reaguje, jak se chová. Zkuste jen maličko zapřemýšlet hlavou té druhé osoby. 

ZKUSTE SE ZEPTAT, CO BY MOHLO POMOCI. Většinou když mi je špatně, tak nejsem úplně schopná říct všechno, co si myslím. Často se uzavřu ještě víc a říkám si "Co kdyby se zeptal/a, jestli nechci třeba na procházku?". Jenže ten druhý člověk to neví, že já si to myslím, samozřejmě. Proto zkuste otázku, jestli je něco, co by v tuto chvíli pomohlo. Třeba zkuste sami něco nabídnout. Možná už jste tuhle situaci spolu zažili. Zavzpomínejte, co pomohlo.

  • Jak ti můžu pomoct?
  • Je něco, co bys chtěl/a teď dělat?
  • Je něco, co by ti momentálně pomohlo?

U NĚKTERÝCH SITUACÍ ZKUSTE PŘEDPOKLÁDAT, ŽE BUDOU STRESOVĚ NÁROČNÉ a proto se jim buď vyvarujte nebo alespoň předem s danou osobou, která má třeba sociální fobii, proberte, co se všechno může stát. Jak to bude probíhat. Kam se půjde. Zkuste co nejvíc detailně vymyslet scénář. My totiž často v hlavě máme hned ty nejhorší scénáře a nenapadne nás jiná volba. Už vůbec né nějaké lepší.

BUĎTE OPOROU. Jakkoliv. Obejměte. Zkuste říct, že bude vše dobré, že to společně nějak zvládnete. Jakákoliv vlídná slova nejsou nikdy na škodu.
  • Jsme tu pro tebe.
  • Spolu to zvládneme.
  • O mně se můžeš opřít.
  • "Nechci tě zatěžovat." - "Klidně mě zatěžuj."
  • Neopustím tě.
  • Pojď, chci tě obejmout.

Mně osobně třeba udělá radost nějaké PŘEKVAPENÍ. Nějaká MALIČKOST, když si řeknu, že na mě druhý člověk myslel, když to pořizoval a chtěl, abych se cítila líp. Něco, co vždycky potěší. 

Zkuste sledovat nějaké blogy, instagramy, dokumenty, číst články a knihy, které pojednávají o problému, který může nastat u někoho, koho znáte. Existuje na to i spousta podcastů. Opravdu dnešní doba tomu už hodně napomáhá a každý si tak alespoň malou část nemoci může načíst.

Berte na vědomí, že psychická nemoc není naše volba. Je to nemoc jako každá jiná. 
Případně, že by problém byl opravdu velký, zkusila bych navrhnout odbornou péči s tím, že samozřejmě pomůžu se vším, s čím bude třeba.

Klidně do komentářů napište další tipy. 😊
S láskou, K.

You May Also Like

1 comments

  1. Díky za tenhle článek. Pro mě je to hodně promýšlené téma, protože mám kamarádku, která trpí psychickou poruchou a depresemi. A sama pro sebe si nedokážu říct, jak k ní mám třeba v její depresivní fázi mluvit. Člověk by ji chtěl politovat, ale ona o to vlastně nestojí. Sama pro sebe jsem zjistila, že je lepší často mlčet. Případně jí třeba podpořit jen tím, že jí něco dám. Sama teď užívá cbd oleje, tak jsem jí nedávno namísto zbytečných slov dala ty. ;-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš čas. Pokud chcete, zanechte komentář. :)